کتاب عمیق خداوند

21 آذر 1392 توسط علیرضا نوریان

تابستان چند سال پیش، جلد اول تفسیر المیزان را به لطف خدا و با کمک نرم‌افزار جامع التفاسیر نور خواندم. المیزان واقعا گوارا بود، ولی انتظار بیشتری از نرم‌افزار داشتم. خدا جوایزش را زیاد کند! کاش دردسترس‌تر بود، مثل یک سایت و البته زیباتر. کاش کمی آگاه بود از محتوی تفسیر، یا حداقل کاش این طور وانمود می‌کرد. این آرزوها را به امید خدا ما محقق می‌کنیم.

بیش از یک سال گذشته است از ایده‌پردازی‌هایمان برای رسیدن به چنین محصولی. به این فکر می‌کردیم که ما انبوهی محتوی مربوط به قرآن داریم که به مخاطب در فهم معنای این کتاب، کمک می‌کند. سال‌ها شرح و تفسیر، کتاب‌ها معنی لغت و از این قبیل که اگر درست عرضه شوند، تشنه و جویای آنها بسیار است. اما مشکل اصلی همان انبوه بودن این مطالب است که اگر در دسترس هم باشند، این پژوهشگر است که به دنبال آنها می‌رود.

این مشکل حل نشدنی است و هرگز کسی نخواهد توانست از اسرار و ظرافت‌های آیات قرآن، بدون مطالعه و تفکر بسیار آگاه شود. ولی خب احتمالا می‌توان در یک قرائت روزانه، به مطالعه صورت واژه‌ها و حداکثر، ترجمه آیات اکتفا نکرد. ایده اصلی زلال همین بود که مخاطب با نگاه کردن به ظاهر قرآن، قسمت کم‌عمق‌تر این چشمه را هم از نظر بگذراند تا شاید علاقه‌مند به مطالعه بیشتر شود. یعنی ابزاری برای پژوهش و تفکر در قرآن که مخاطب عام را هم از یاد نبرده است.

راه رسیدن به این هدف را در قالب یک ارائه آماده کردیم که از تلاش‌های مشابه شروع شده و به آرزوهای ما ختم می‌شود. در نهایت هم نمایی از اولین گام ما برای رسیدن به این محصول ترسیم شده است:

این ایده را به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) ارائه دادیم و با همکاری این شرکت (یعنی فراهم کردن داده‌های تفسیر) نسخه اول زلال را آماده کردیم؛ یعنی همان قرآن به همراه ترجمه و تفسیر تر و تمیز. البته از درآوردن ادای آگاهی از محتوی تفسیر هم غافل نشدیم و مخاطب می‌تواند با انتخاب هر آیه، ببیند کدام واژه‌های آن در تفسیر شرح شده‌اند:

مشاهده نکته مربوط به واژه در زلال

آینده همیشه روشن بوده است و ما هم آرزوهای زیادی برای زلال داریم. به امید خدا در گام بعد قرار هست بیشتر روی تدبر در آیات کار کنیم تا مخاطب بتواند، معنای آیه را بهتر درک کند. در واقع برای گام بعد کارهای زیادی داریم:

  • استفاده از فرهنگ لغات
  • جستجوی آیات
  • ثبت نکته و برچسب برای آیه
  • بازطراحی واسط گرافیک
  • عرضه نسخه آندروید

شنیدن نظر شما در مورد این ایده و تلاشی که برای رسیدن به آن کرده‌ایم، ما را دلگرم می‌کند.